Instructie en werkplaatshandboeken en extra informatie
Hier vindt u instructie en werkplaatshandboeken van Fordson traktoren. De PDF’s zijn gratis en vrij te downloaden.
Mijn naam is Klaas ik woon in het mooie provincie Groningen gemeente Oldambt mijn beroep is auto monteur.
Als wij met vakantie gaan en als ik dan een oude tractor zag dan zij ik tegen mijn vrouw dit lijkt mij ook nog wel keer iets om zo’n zelf ook een oude tractor te hebben.
In augustus 2011 gingen wij op vakantie naar Duitsland naar het Eifelgebergte en maakten een wandeling door de bossen en ergens midden in het bos stond een oude schuur met een aantal oude machines en een Deutz 1 cilinder diesel die stond er al jaren helemaal verroest motor vol water en noem maar op volgens mij was de Deutz niet meer te redden.
Ik kwam terug van vakantie en ik dacht bij mezelf volgens mij zijn er nog wel oldtimer tractoren die nog wel te redden zijn om op te knappen.
In november 2011 ben ik op internet gaan zoeken naar oldtimer tractoren dan kom je op Marktplaats en Speurders en daar staan allerlei merken tractoren op maar omdat mijn bij naam Lutje Ford is dacht ik een Fordson Dexta dat lijkt mij wel wat .
Ik kijken op internet welke problemen deze tractor vaak hebben en nu gericht aan het zoeken naar een Fordson Dexta.
Na een paar dagen zoeken kwam ik 2 stuks Fordson Dexta 3 cilinder diesel tegen bij ons in de omgeving.
Ik heb een afspraak gemaakt met de eigenaars en mijn kameraad gebeld of hij mee wilde om deze te bekijken .
Wij gingen naar de gene die het dichtst bij stond die bekijken er mankeerde wel veel aan ook alle dingen wat op de Fordson site werd besproken en op naar de volgende Dexta deze bleek beter netter en completer te zijn.
Met de Dexta wat proef gereden en dingen getest deze moet het worden ik met de handelaar in overleg en ja hoor in december 2011 heb ik een Fordson Dexta 3 cilinder diesel gekocht.
Een aantal dagen later kwam hij de Dexta brengen.
Ik reed de Dexta voor mij garage en wat bleek eerst moest de uitlaat er af anders paste hij niet in de garage zo gezegd zo gedaan en daar stond mijn nieuwe aanwinst in de kleuren Blauw met licht grijze velgen.
Een paar dagen later ging ik de garage in en ging kijken wat er allemaal aan mankeerde, bedrading klopte niets van lekte olie op verschillende plaatsen koplampen waren stuk achter banden versleten stoel was helemaal stuk noem maar op en zo waren er nog wel een aantal dingen wat vervangen moest worden.
Ik heb eerst de Dexta helemaal kaal gemaakt wat alleen nog over was motor, versnellingsbak en achteras deze helemaal schoon en vet vrij gemaakt.
De volgende stap was een aantal keerringen en bussen vervangen om wat verschillende dingen olie dicht te maken.
Daarna alles in de grondverf en moest de blauwe kleur worden gekozen wat blijkt er zijn meerdere soort blauw wat gebruikt word en RAL kleuren zijn er officieel niet.
ik heb een blauwe kleur gekozen wat volgens mij het dichtste bij origineel komt.
We heb de achter spatborden op een aantal plekken nieuwe stukken in moeten lassen.
Het plaatwerk zoals front, motorkap en spatborden deze heb ik volledig blank geschuurd in de grondverf gespoten met spuitbus en daarna heb ik deze delen naar mijn buurman gebracht en die heeft ze voor mij in de blauwe kleur geverfd.
Intussen had ik een werkplaatshandboek en instructieboekje gekocht om uit te zoeken hoeveel speling de kleppen moeten hebben welk soort en hoeveel liter olie in de motor, versnellingsbak en achteras en koelsysteem gaat.
Alles afgetapt zoals achterasolie, motorolie, versnellingsbakolie en koelvloeistof.
Het achteras olie wat er uit kwam had net zo’n kleur als melk dus er zat vocht door de olie.
Nieuwe vloeistoffen zoals motorolie 15W40 7.25 liter, Versnellingsbakolie SAE90 circa 13.00 liter en achterasolie 10W30 hydraulic smering circa 19.50 liter dit allemaal besteld en een aantal dagen later kon ik de Dexta voorzien van nieuwe vloeistoffen.
Ik heb een lijst gemaakt van onderdelen wat er allemaal vervangen moesten worden deze onderdelen op zoeken op internet en bestellen.
De motor heeft alleen onderhoud gehad niets aan gerepareerd zoals olie lekkage bij vliegwiel en olie lekkage bij krukaskeering voorzijde van de motor gewoon eerst rijden en kijken wat er gaat gebeuren.
Toen dit allemaal binnen was ben ik met de vloeistoffen begonnen daarna het plaatwerk monteren zoals front, motorkap en achter spatborden gemonteerd en het toen begon het weer op een Fordson Dexta te lijken.
Mijn bedoeling was in mei 2013 de eerste toertocht er mee te rijden en dat is gelukt de eerste toertocht was in Slochteren Duurswold toertocht vertrek bij Boerderij Museum Duurswold daar aangekomen om 09.00 uur samen met trekker vriend Pieter ook met zijn Dexta kopje koffie drinken en om 9.30 uur vertrek toertocht en nu maar hopen dat we geen pech onderweg krijgen.
Het weer was matig en met plezier de hele toertocht gereden en gelukkig geen problemen gehad nieuwe mensen ontmoet met allemaal het zelfde virus oude trekkers.
Verder het jaar verschillende toertochten shows gehad en gelukkig allemaal zonder pech maar de motor van mijn Dexta kreeg steeds meer carter dampen en matig aanslaan met koude motor.
Uit het carter ontluchtingsbuis begon de motor te blazen dat was een teken dat de zuigerveren of cilinderbussen waren versleten oktober 2013 de motor uit elkaar als eerst de cilinderkop demonteren het eerst waar mijn oog op viel was dat de kleppen veel te diep zaten ingeslagen klepzittingen kleppen verder bekeken compleet kop revisie moest de Dexta hebben.
Zuigers veel te ruim in de cilinders motorblok geheel gedemonteerd cilinderbussen beschadigd moesten ook vervangen worden.
krukas demonteren was ook in gevreten en lager schalen zaten allemaal verschillende dikte van lager schalen in wat normaal niet kan.
Ik heb de motor naar een collega garage gebracht die ook aan revisie doet en dat was Max die heeft er naar gekeken en hij constateerde dat er niet goed uitzag.
Ik kijken of ik een goede gebruikte motor kon vinden maar niemand had er een.
Wel moest ik een behoorlijk bedrag voor een gebruikte motor betalen en zonder garantie.
De laatste optie was reviseren van de motor zoals nieuwe cilinderbussen, zuigerveren, krukas met lagerschalen, drijfstang lagers, cilinderkop compleet en koppeling set.
Het was een hele investering maar welke keus heb je verder nog ik heb alle onderdelen besteld en Max heeft geregeld dat de onderblok weer als nieuw was.
Dit heeft tot maart geduurd omdat hij het in de rustige uurtjes wilde regelen maar in juni 2014 was de eerste toertocht naar Bedum eind maart was de onderblok met nieuwe cilinderbussen, lagers en krukas gereed nu was ik weer aan de beurt om alles in elkaar te zetten.
Dit moest allemaal in de avond en weekend uurtjes gebeuren en dagen vliegen voorbij en het was alweer eind april en eindelijk kon ik de motor weer starten na heel veel gehijg en gepuf sloeg de motor aan liep eerst onregelmatig maar langzamer hand ging hij steeds beter lopen de Dexta afgebouwd om er een rit mee te maken na ongeveer 5 minuten begon hij slecht en onregelmatig te draaien ik gaf wat extra gas en wat gebeurt er de motor toerental schiet omhoog dus de motor aflaten slaan op de nieuwe koppeling hij sloeg gelukkig snel af maar wat was het probleem.
Zoeken en zoeken en wat kom ik tegen de brandstofpomp zitten plunjes in die bleven hangen omdat de gehele brandstofpomp vervuild was ik heb nog zelf een aantal dingen geprobeerd maar het mocht niet baten dus de brandstofpomp moest ook weg voor revisie.
Een week later kreeg ik de brandstofpomp weer binnen deze monteren en ik heb ook gelijk gekeken waar je het olie bij kunt vullen wat onder in de brandstofpomp kamer moet,
Alles gemonteerd en de motor sloeg ook gelijk aan liep ook direct op 3 cilinders heel voorzichtig gas geven en gelukkig alles werkte weer 100 procent.
Het was eind mei en ik had nog geen kilometer weer gereden en ik wilde mee naar Bedum dit was gelijk de vuur doop met meerdere trekkers naar Bedum daar een tocht gereden en toen weer terug naar huis en wat bleek mijn Dexta had die dag 145 kilometer gereden en dit allemaal zonder problemen.
Een week later de volgende toertocht was Duurswold weer aan de beurt dit was ook ruim 60 kilometer deze ook weer zonder problemen dus de Dexta was weer helemaal de oude maar dan zonder lekkage’s en carter druk.
Intussen heb ik nog een kunstmeststrooier gekocht en heb er een bagage bak van gemaakt om mee te nemen als ik een toertocht rij, een paar hefvorken voor achter de Dexta om palletten te verplaatsen.